Klant aan het woord: Ben & Jerry's

Door IJssel Technologie

24-02-2020

De Hellendoornse Ben & Jerry’s-fabriek maakt ijs voor heel Europa. Zo’n 250 verschillende producten, vanwege diverse smaken, verpakkingen en formaten. Om competitief te blijven, is smart en flexibel produceren steeds belangrijker. Het complete productieteam dacht hierover na met IJssel.

Het moederbedrijf van Ben & Jerry’s, Unilever, heeft Hellendoorn aangewezen als een van de pilot-fabrieken voor het Digital Factory-programma in Europa. Operations Manager Raymond Rensink legt uit dat het belangrijk is om binnen Unilever competitief en flexibel te zijn. ‘De Nederlandse lonen liggen hoger dan in andere Europese landen. We moeten het voordeel dus op andere fronten halen, bijvoorbeeld door sneller te wisselen van formaat en product omdat de vraag door e-commerce onvoorspelbaarder is geworden. Digitalisering van processen helpt daar ook bij.’

MET ZEVENTIG MEDEWERKERS NAAR WORKSHOP

Om een slimmere fabriek te worden, werkt Raymond samen met World Class Manufacturing Manager Martin Middelkamp aan een masterplan. Daarvoor volgde hij ook de workshop Smart Industry bij IJssel. ‘Ik ben gewend met IJssel te sparren over kansen voor onze fabriek. Onze samenwerking is heel prettig en de workshop inspirerend.’ Dus vroeg hij IJssel een inspiratiedag te organiseren over de transformatie naar een slimme fabriek. Voor zijn zeventigkoppige productieteam. ‘Ieder jaar, tijdens de onderhoudsstop en trainingsweek, organiseren we een teamdag. Zo’n dag is een mooie kans om even van een afstandje te kijken naar ons werk.’

MEDEWERKER VAN DE TOEKOMST

In een carrousel met drie rondes maakten de zeventig medewerkers kennis met Smart Production, Smart Maintenance en Smart People. De dag zet aan tot nadenken over verbeteren, inzetten van nieuwe technologie en de rol van de medewerker. Raymond: ‘Collega’s beseffen dat er een verandering gaat plaatsvinden en denken na over wat dit betekent voor hun werk. Eenvoudige en repeterende taken worden geautomatiseerd. Medewerkers krijgen meer de gelegenheid om waarde toe te voegen aan ons fantastische product en processen te verbeteren.’