Klant aan het woord: Auping

Door IJssel Technologie

15-01-2020

Acht principes helpen de Nederlandse beddenfabrikant Auping om de strategische doelen te bereiken. Bart van der Boom, teamleider van de proces engineers bij Auping, helpt het bedrijf hier steeds verder in te komen, door de operationsprocessen te optimaliseren en continu te verbeteren.

Koninklijke Auping is gezeteld in Deventer en kent vier zogenoemde productieflows: matrassen, staal voor de spiraalbodem, hout voor bedombouw en nachtkastjes, en tenslotte het atelier voor alle stofferingen. Eigenlijk zijn het vier kleine fabrieken binnen één fabriek, legt Bart uit. Dat alles in de Hanzestad wordt gemaakt, is een geweldige pré, omdat het kansen biedt om alle productieprocessen zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.

FLOW CREËREN

Met hulp van Barts team produceert Auping op een steeds hoger level. Om dat te bereiken werkt de slaapspecialist aan acht principes:
• veilig produceren, onder de ideale ergonomische
omstandigheden
• ruimte voor innovatie en persoonlijke ontwikkeling
• 100% kwaliteit volgens de juiste specificaties
• 100% betrouwbaar (de verwerkingstijd is hetzelfde als de
doorlooptijd)
• klantspecifieke producten (de productie-output beweegt
mee met klantvraag)
• circulaire productie (energie- en CO2-neutraal)
• gericht op ketenintegratie
• ten dienste van de totale waardestroom.

Omdat Auping helder heeft waar het bedrijf naartoe wil, is het makkelijker om die beweging in gang te zetten, zegt Bart. Met de acht principes wil Auping verspillingen elimineren en flow creëren. En daar ligt de connectie met IJssel. Om flow te creëren, schakelt Auping IJssel in. Bart weet dat het goed is als ‘vreemde ogen’ meekijken. ‘Het is soms nodig dat andere experts je wakker schudden. Hoewel we specialist zijn, moeten we nog steeds opletten dat we niet indutten. De technische ontwikkelingen gaan snel. In de waan van de dag vergeet je dat en heb je ook geen tijd om dat allemaal bij te benen. Terwijl technische innovatie dé manier is verder te komen in kwalitatieve, circulaire productie.

WORKSHOPS SMART INDUSTRY

In november verzorgde IJssel bij Auping een workshop Smart Industry. In die workshop schetsen de deelnemers beelden van drie innovaties. De eerste is de technologische innovatie, wat gaat over het toekomstig proces en relevante technologiegebieden. Het tweede is de Business Model-innovatie, over de belangrijkste KPI’s en hoe Auping de waardeketen kan blijven bedienen op basis van de veranderende klantwaarde. De derde is sociale innovatie: wat is de rol van de medewerker in het toekomstige proces? Bart vindt dat laatste ook heel belangrijk. ‘Goeie vakmensen zijn moeilijk te krijgen. De vraag is hoe je ze bindt. Volgens mij betekent dat ook dat je moet meegaan in de technologie. Technieken in ons bedrijf moeten aansluiten op wat jonge talenten privé ook gewend zijn: als ze iets nodig hebben, downloaden ze de app. Zo moet je deze doelgroep geprikkeld houden in het werk.’

INNOVATIEVE TECHNIEKEN KOPPELEN AAN HET PROCES

Bart vindt de workshop Smart Industry inspirerend en interactief. ‘We volgden de workshop met een multidisciplinair team, dat zich bezighoudt met productontwikkeling en processen. Want als je een slim product bedenkt, moet je ook een slim proces bedenken.’ In de workshop werden ze uitgedaagd om voor een fictief bedrijf de concurrent te slim af te zijn. Samen zochten de deelnemers naar een nieuw innovatief business model, waarbij ze gebruikmaakten van smart technologieën. ‘We gingen ook met nieuwe technologieën aan de slag, waarbij we een van de vier Auping-processen als uitgangspunt namen: onze matrassenflow. We programmeerden een collaborative robot en printten een product 3D. Tot slot voerden we ook werk uit met werkinstructies in Augmented Reality. Hierbij keken we wat bruikbaar is voor ons eigen werk. Want het gaat ons dan juist ook om de volgende stap. Want hoe zet je die cobots, 3d-printers en de VR-bril nu in? Hoe koppel je het aan het proces? Hoe kun je vakwerk doen, door dingen anders te organiseren? Zo zijn we ook met IJssel in gesprek over een slimme werkplek. Daarbij wordt een operator via een beeldscherm gestuurd op volgorde van handelingen.’

LASROBOTS EN SLIMME MENSEN

Natuurlijk onderzoeken de productieleiders van Auping zelf ook steeds nieuwe technieken. Auping gebruikt bijvoorbeeld al lasrobots voor staal. ‘We onderzoeken nu hoe we álle onderdelen op de spiraalbodem automatisch kunnen lassen. Herhaalde handelingen zijn het beste te vervangen door robots.’ Tot slot besteedt Auping ook veel aandacht aan de kwaliteiten van de medewerkers. ‘Omdat vakmensen steeds moeilijker te krijgen zijn, moeten we extra goed kijken hoe we hun expertise goed kunnen benutten: welke opleiding hebben ze nodig, en wat vraagt werken bij Auping van onze mensen? Wij streven naar smart people.’

TECHNOLOGY ROADMAPPING

Bart is blij met de bijdrage van IJssel. ‘Wat ik waardeer in de mensen van IJssel is dat ze altijd nadenken, meedenken, overzicht houden en vooruitkijken. En er is ook een drive om dingen gedaan te krijgen. Dat zit echt in de roots van IJssel. We gaan nu met IJssel ook een aantal sessies in Technology Roadmapping doen. We prioriteren dan de technologieën van de toekomst op basis van de verwachte bijdrage aan Aupings strategie. Per technologiegebied stippelen we een route uit om de technologie te verkennen en de technische en economische haalbaarheid te bepalen. Daarna bekijken we welke stappen er nodig zijn om een nieuwe technologie te implementeren, en welke medewerkersprofielen hierbij passen. We werken dan ook de benodigde ontwikkelstappen voor het personeel uit.’